انتظار داشتم مسئولان با سعه صدر بیشتری با مطبوعات برخورد می‌کردند


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از انتشاراخبار دروغ در برخی رسانه‌ها،گفت: برخی رسانه‌ها عامدا دروغ می نویسند و مبادرت به انتشار اخبار کذب که خودشان به کذب بودنشان اعتقاد دارند می کنند به نظرم اینها رسانه نیستند بلکه بولتن‌هایی هستند که برای برخی محافل خاص کار می‌کنند.
دکتر محمد رضا عارف در دیدار مدیرعامل ،سردبیر و جمعی از اعضای تحریریه خبرگزاری ایلنا و روزنامه کارو کارگر با اشاره به تاسیس خبرگزاری ایلنا برای پیگیری مطالبات کارگران، آن را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و با قدردانی از زحمات و تلاشهای این رسانه موفق، گفت: یکی از وظایف رسانه‌ها این است که بتوانند نظام اجرایی را نقد کنند، زیرا انتقاد با هدف رفع خطا و اجرای درست امور، سازنده است. نقش رسانه‌ها در هدایت افکار عمومی، بر ساختن فرهنگ مردمی، پرورش شهروندانی نقاد و ایجاد همبستگی اجتماعی در جامعه‌یی باز و کثرت گرا بسیار بااهمیت است.

وی یکی دیگر از وظایف رسانه‌ها را دیده بانی جامعه مدنی دانست و با با بیان اینکه رسانه‌ها اعم از دولتی و غیر دولتی نباید دچار روزمرگی شوند ،خاطرنشان کرد: شرط ماندگاری یک رسانه صادق بودن با مخاطب است. مخاطب اگر احساس کند در رسانه‌ای صداقت وجود ندارد نگاهش به آن رسانه حداقلی خواهد بود.
  
رییس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: رسانه باید ماندگار باشد تا تاثیرگذاریش حفظ شود. پس باید ماندگار بود بدون آنکه از اصول تخطی کرد. مطمئنا اثر دراز مدت فعالیتها بیشتر از اثر مقطعی است.
وی با بیان اینکه باید نگاه به رسانه‌ها تغییر کند، با انتقاد از توقیف مطبوعات گفت: رسانه یک بستر است به صرف خطای یک نویسنده، نباید روزنامه را توقیف کرد. باید با حداکثر سعه صدر برخورد کرد. اگر آزادی‌ را از نویسنده بگیریم و نویسنده دستش در هنگام نوشتن بلرزد فایده‌ای ندارد. نمی‌توان به خبرنگار دیکته کرد که چه بنویسد و چه چیزی ننویسد.در مقاطعی از سوی برخی نهادهای غیر مرتبط با رسانه این موضوع مشاهده شد و نتیجه‌اش را هم دیدیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نباید خود را قیم مردم بدانیم با اشاره به توقیف برخی مطبوعات طی ماه‌های اخیر، گفت: در چند ماه گذشته رسانه‌هایی از هر دو جریان فکری توقیف شدند که شخصا معتقدم نباید این کار صورت می گرفت و انتظار داشتم مسئولان مربوطه با سعه صدر بیشتری با مطبوعات برخورد می کردند. با توقیف یک رسانه صدها نفر از پرسنل آن رسانه بیکار می شوند چه کسی پاسخگو بیکاری این افراد است؟

عارف تاکید کرد: رسانه‌های اصلاح طلب از هر حیثتی باید الگو باشند هم از نظر اخلاق رسانه‌ای هم پایبندی به ارزشها. عده‌ای تلاش دارند رسانه‌های اصلاح طلب را ضد ارزش معرفی کنند اگرچه راه به جایی نمی برند ولی متولیان رسانه‌های اصلاح طلب هم باید دقت کنند بهانه به دست بدخواهان ندهند.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه رسانه‌های اصلاح طلب است که نشان دهند بیشتر از مدعیان، دغدغه دین دارند، از انتشار برخی اخبار دروغ در رسانه ها گلایه کرد و گفت:برخی رسانه‌ها عامدا دروغ می‌نویسند و مبادرت به انتشار اخبار کذب که خودشان به کذب بودنشان اعتقاد دارند می کنند به نظرم اینها رسانه نیستند بلکه بولتن‌هایی هستند که برای برخی محافل خاص کار می کنند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل مربوط به انتخابات 88 پرداخت و گفت: روزی به یکی از دوستان اصولگرا گفتم که پرونده انتخابات 88 باید به صورت آبرومند بسته شود. من مخالف محاکمه و شفاف سازی نیستم. اما این موضوع  نباید چماقی شود برای حذف و طرد عده ای از افراد. بحث من  با دوستان اصولگرا این بود که وقتی یک جریان خود را حق مطلق می‌داند و جریان دیگر را باطل مطلق ،هیچ اقدامی برای حل این معضل نمی توان انجام داد.

عارف ادامه داد: من به اصولگرایان  پیشنهاد کردم که شما یک درصد بپذیرید که خطا کرده اید، آنگاه بنشینیم و صحبت کنیم. اما دوستان به همین حد هم حاضر نبودند و نمی خواستند بپذیرند خطا کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه  اصولگرایان فکر نمی‌کردند اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 92 حضور پیدا کنند، تصریح کرد: درآن مقطع به برخی از دوستان که کاندیدا بودند و حتی برخی که کاندیدا نبودند، صادقانه و بدون تعصب جناحی می گفتم که کشور برای برون رفت از وضع موجود هیچ راهی جز پیروزی تفکر اصلاحات ندارد.

عارف در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت کارگران در کشور اشاره کرد و گفت:نباید کارگران را ابزاری برای مقاصد سیاسی قرارداد.

کارگران در همه مقاطع حساس انقلاب مدد رسان نظام بوده‌اند و پشت سر رهبری  و انقلاب ایستاده‌اند البته حق و حقوشان هم آنگونه که در شان این عزیزان است بخاطر برخی محدودیت‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.امیدوارم دولت آقای روحانی بصورت وِیژه برای رفع دغدغه‌های کارگران عزیز اقدامات قابل توجه‌ای انجام دهد.

وی با بیان اینکه کارگران توقع ندارند که همه خواسته‌های مشروعشان در کوتاه مدت تامین شود،، خطاب به مسئولان خبرگزاری ایلنا گفت:خبرگزاری ایلنا باید بصورت جدی مطالبات کارگران را بدور از هیاهو و جنجال دنبال و منعکس کند.

ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خردگرا آروزی من است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نباید از سخنان رهبری نیت خوانی کرد،گفت: رهبر معظم انقلاب هیچوقت آقایان موسوی و کروبی را به عنوان سران فتنه نام نبرده اند و راس فتنه را متوجه برخی کشورهای خارجی و معاند دانسته‎اند.هر کسی با توجه به دیدگاه و گرایش سیاسی که دارد می خواهد برای آقای موسوی و کروبی حکم صادر کند که این کار درستی نیست.

دکتر محمدرضا عارف در دیدار با  جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز یکی از مهمترین دغدغه مسئولان کشور حل مشکلات دانشجویان است،گفت:وزارت علوم که نهاد متولی امور دانشجویی است در دوره جدید با صلابت و با استفاده از خرد جمعی سعی در مرتفع کردن مشکلات دانشجویان و اساتید دانشگاه دارد در این راه اگرچه برخی به دنبال مانع تراشی هستند اما مسئولان وزارت علوم در این راه به پشتوانه همراهی و حمایت شما دانشجویان انشاالله ثابت قدم خواهند ماند.

وی با بیان اینکه بحث‌های سلیقه‌ای و اختلاف نظرهایی که وجود دارد به خاطر اعتلای کشور است گفت:باید اختلاف نظرها را  در کشور به رسمیت بشناسیم و به دیدگاه‌ها و نظرات یکدیگر احترام بگذاریم،اگر فرض همسویی و برادری را بپذیریم دیگر اختلاف نظرهایمان به دعوا ختم نمی شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه باید تلاش کنیم سعه صدرمان را بالا ببریم گفت:متاسفانه روندی که در حال حاضر با آن رو به رو هستیم یک دور باطل است چرا که همه برای اثبات خود دست به نفی دیگری  می زنند .این موضوع معضل امروز جامعه ما است و شما نسل های سوم و چهارم انقلاب باید این رویکرد را اصلاح کنید و اخلاق مداری و عقلانیت را محور فعالیت ها و تلاش های خود قرار دهید.

وی تاکید کرد:دانشجو به عنوان یک نخبه و روشنفکر باید خود را از وابستگی‌های سیاسی و جناحی رها کند و در جهت رشد و پیشرفت کشور حرکت کنند.اجازه ندهید از بیرون چیزی را به شما دیکته کند.در تاریح مبارزات 60 سال گذشته ما دانشجو همیشه پیشتاز بوده است.اما متاسفانه در طول 3 دهه بعد از انقلاب به دلیل مشغله بیش از حد متولیان امور و درگیر شدن در موضوعاتی مثل دفاع مقدس و ... کار فرهنگی در دانشگاه ها کمترانجام شده است و به همین دلیل هم سعه صدر در دانشگاه های ما به شدت کاهش پیدا کرده است،و دانشجویان نمی‌توانند نظرات مخالفی که در سطح دانشگاه و از ناحیه دوستان خودشان مطرح می شود را تحمل کنند.

عارف با  اشاره به تاثیر دانشگاه تهران در فضای سیاسی-اجتماعی کشور ،گفت:دانشجویان دانشگاه تهران مسئولیت سنگینی بر عهده دارند بنابراین از مسائل حاشیه‌ای و پرداختن به دعواهای سیاسی که بین دو جناح وجود دارد پرهیز کنید و با یک تفکر صحیح به فکر آبادانی و اعتلای فرهنگ سیاسی کشور باشید.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که از وضعیت تعامل میان مجلس و دولت ابراز نگرانی کرد، گفت:متاسفانه مجالس اخیر از مسیری که باید در آن باشند تا حدودی خارج شده اند،دولت باید مجلس را همراه و یاور خود ببیند،البته منظور این نیست که اگر از دولت خطایی سر زد مجلس نادیده بگیرد،قطعا مجلس باید اصلاح کند اما آنچه در مورد مجلس فعلی مشاهده می شود این است که برخی از نمانیدگان پیام ملت را در 24 خرداد 92 دریافت نکرده‌اند و یا نمی‌خواهند این پیام را باور کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان اینکه مجلس باید به منافع ملی فکر کند نه منافع شخصی و یا حتی منطقه‌ای و جناحی در مورد حضور خود در مجلس آینده و بر عهده گرفتن رهبری اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم و ابراز نگرانی دانشجویان از تداوم حضور افراطیون در مجلس آینده ،گفت:قطعا شکل گیری یک مجلس قوی به نفع دولت و کشور خواهد بود،برنامه ریزی ما برای انتخابات مجلس آینده این است که با کمک همفکران خود که هم از اصلاح طلبان و هم از اصولگرایان معتدل و خردگرا هستند افراد  برجسته‌ای را برای مجلس آینده معرفی کنیم تا مجلسی توانا،شایسته و در عین حال پرسشگر ،ناظر و قوی داشته باشیم که در راس امور باشد.

عارف با بیان اینکه برای اینکه پیام 24خرداد محقق شود باید بین مجلس و دولت تعامل نزدیک و صمیمی وجود داشته باشد،گفت:دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا باید با هم تعامل داشته باشند،ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان خردگرا آروزی من است و امیدوارم این دو جریان به جای واگرایی به سمت همگرایی و حرکت در چارچوب مشترکات و منافع نظام پیش روند.

وی همچنین درواکنش به اظهارات یکی ازدانشجویان که گفت" رهبری آقایان موسوی و کروبی را سران فتنه نامیدند" خاطرنشان کرد: نباید از سخنان رهبری نیت خوانی کرد رهبر معظم انقلاب هیچوقت از این دو شخصیت به عنوان سران فتنه نام نبرده اند و راس فتنه را متوجه برخی کشورهای خارجی و معاند دانسته‎اند .

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد:هر کس از زاویه مورد نظر خود روی برخی افراد نامگذاری می‎کند همانطور که  عده ای معتقدند آقای احمدی‌نژاد از سران فتنه است.باید به این موضوع رسیدگی شود ،اما رسیدگی باید توسط یک نهاد بیطرف انجام شود و گرنه هر کسی با توجه به دیدگاه و گرایش سیاسی که دارد می خواهد برای آقای موسوی و کروبی حکم صادر کند که این کار درستی نیست.

وی تاکید کرد:مسلما در انتخابات سال 88 تخلف صورت گرفته است اما بحث اینکه آیا در انتخابات تقلب صورت گرفته یا خیر باید در دادگاه مشخص شود.باید دادگاهی بیطرف تشکیل شود و در این دادگاه سهم افراد و گروه ها در آن حوادث مشخص شود.

عارف تصریح کرد: هدف از تشکیل این دادگاه باید جلوگیری از تکرار این حوادث که لکه ننگنی برای انقلاب بود باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دانشجوی سنی مذهب که پرسیده بود چرا قانون اساسی ما اجازه نمی دهد ما ایرانی‌هایی که جز اقلیت‌های مذهبی هستیم در پست و مقام‌های دولتی قرار گیریم ،گفت:این قانون نیست و یک رویکرد است که از سوی برخی تنگ نظران دنبال و به آن دامن زده می شود و گرنه رویکرد نظام احترام به تمامی اقلیت ها است،ضمنا مذهب تسنن در ایران جز اقلیت های مذهبی نیست و زنان و مردان سنی مذهب جز برادران و خواهران مسلمان ما محسوب می شوند.

نظر یکی از دوستان درباره ی آینده ی مجلس:

ممنون از سید حسن بابت درج نظر


رئیس مجلس آینده بدون شک دکتر عارف قهرمان اخلاق ایران خواهد بود. این دفعه هم دیگه هیچکس نمیتونه با توجه به سرمایه اجتماعی عظیمی که ایشان در انتخابات 92 بدست آورد و بخاطر اقدام فداکارانه و اخلاقی بی سابقه ای که انجام داد و در حال حاضر مورد حمایت شدید مردمی از قشرهای مختلف میباشد، ایشان را مجبور به کناره گیری نماید، چراکه مورد خشم و غضب مردم واقع خواهد شد. در نتیجه با توجه به اقدامات ضد ملی که این مجلس اصولگرای افراطی نهم در برابر دولت برآمده از رای اکثریت مردم انجام میدهد نیاز به یک مجلس اصلاح طلب در آینده کاملا احساس میشود که با تعامل با دولت باعث ایجاد پیشرفت و شکوفایی در کشور شود. پس انشالله با مشارکت بالای مردم، مجلس آینده یک مجلس صد در صد اصلاح طلب به ریاست قهرمان اخلاق ایران یعنی دکتر عارف عزیز خواهد بود.

ضرورت تشکیل اتاق فکر در کشور

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که تنگ‌نظری‌ها و مسائل سیاسی مدیریتی، همواره مانع از ارزیابی واقعی آموزش عالی کشور شده است بر ضرورت ایجاد یک اتاق فکر در کشور تاکید کرد و گفت:و گفت: در این اتاق فکر باید دانشگاه‌ها، صنعت، وزارت علوم و غیره حضور یابند و مهمترین چالش‌های کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

دکتر محمدرضا عارف که در سومین کنفرانس آموزش مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف با موضوع آموزش مهندسی در دهه‌ی چهارم انقلاب اسلامی سخن می‌گفت با بیان این که آموزش مهندسی بر پایه توسعه پایدار، یکی از دغدغه‌های مهم مهندسی جهانی به شمار می رود، گفت: این موضوع باید در تمامی برنامه‌ها مد نظر قرار گیرد.


وی با بیان این که طی سه دهه گذشته در حوزه آموزش و تحقیقات شاهد یک نگرش سنتی و کلاسیک در کشور بوده ایم، تصریح کرد: در این زمینه برای دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده در اسناد بالادستی هیچ راهی جز تغییر نگرش نداریم.


رییس شاخه مهندسی فرهنگستان علوم افزود: به عنوان نمونه طی سه دهه گذشته برای رفع بخشی از نیازهای خود اقدامات و فعالیت‌هایی را در زمینه تامین نیروی انسانی، تربیت تکنسین، توسعه تحصیلات تکمیلی، ارتباط دانشگاه با صنعت و غیره شاهد بودیم و در واقع رفع نیازهای کشور و پاسخگویی به مطالبات اجتماعی از جمله اهداف سه دهه گذشته آموزش عالی به شمار می‌رفت که منجر به رشد خوبی از نظر شاخص‌های کیفی شد اما از بعد کیفی با چالش‌هایی روبرو بودیم.


عارف گفت: در بحث کیفی بخشی از مشکلات به دلیل کمبود اعتبارات مالی بود اما مهمتر از مباحث مالی برخی نگاه‌هایی که به آموزش عالی تحمیل می‌شد در جلوگیری از ارتقاء کیفیت موثر بوده است.


استاد دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: به دلیل تنگ‌نظری‌ها و مسائل سیاسی مدیریتی و یا گرفتاری‌های موجود هیچ‌گاه نتوانسته ایم نظارت و ارزیابی واقعی ای از آموزش عالی کشور داشته باشیم و سهم واقعی آموزش عالی چه در بحث آموزش و چه در بحث پژوهش از تولید ناخالص ملی مشخص نشد.


عارف اظهار کرد: در قانون ایجاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی درسال 63 که همزمان منع اعزام دانشجویان را نیز داشتیم به صراحت آمده است که معادل صرفه‌جویی ای که از محل اعزام دانشجو به خارج حاصل می‌شود باید در اختیار آموزش عالی قرار گیرد ولی این تعهد نسبت به آموزش عالی در طول 30 سال گذشته انجام نشد که نتیجه آن مشکلاتی است که در مواردی همچون فضای آموزشی، کمبود تجهیزات آموزشی و غیره با آن مواجه هستیم.


به گفته وی در سال 60 ، 150 هزار دانشجو در خارج از کشور داشتیم که 500 میلیون دلار صرف اعزام این دانشجویان شده بود.

عارف در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که تا زمانی که علم ما به ثروت تبدیل نشود عملا دانشگاه وظیفه خود را عملی نکرده است، گفت: به عنوان نمونه در یکی از کشورهای اروپایی با وجود آن که تعداد دانشجویان آن یک چهارم دانشجویان ما است سطح تولید ثروت آنها اصلا قابل قیاس با ما نمی‌باشد و این به آن دلیل است که ما در یک مسیر خاص خود قرار گرفته‌ایم و با وجود آن که بر اساس دستورات بالادستی رویکرد دستیابی به جایگاه اول تولید علم در منطقه را خواهانیم اما تولید علم را به تولید مقاله محدود کرده‌ایم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: آیا این که یک مقاله تنها در یک نشریه علمی چاپ شود، کفایت می‌کند یا این که این اقدام، شروع و مقدمه کار است؟

عارف با تاکید بر این که باید یک ارزیابی کیفی نسبت به وضعیت مقالات حتی نسبت به سالهای گذشته صورت گیرد، تصریح کرد: نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم و باید بررسی شود که آیا متناسب با رشد کمی مقالات، رشد کیفی نیز داشته‌ایم؟


وی تصریح کرد: با وجود این که ما دارای جایگاه هجدهم تولید مقاله در دنیا هستیم اما از نظر شاخص اقتصاد دانش بنیان در سال 2012 رتبه نود و چهارم، از نظر شاخص دستیابی به فناوری رتبه چهل و پنجم در دنیا، از نظر شاخص ظرفیت نوآوری رتبه هشتاد و پنجم و از نظر شاخص ثبت اختراع رتبه هشتادم را دارا هستیم.


عارف افزود: ما در حالی که از نظر دستیابی به فناوری رتبه 45 در دنیا را داریم که رقیب ما در منطقه - ترکیه - دارای رتبه 30 است که از نظر شاخص ظرفیت نوآوری نیز دارای رتبه 62 است.

وی در ادامه تاکید کرد: نقد شاخص‌های ذکر شده زیر سوال بردن عملکرد دانشگاه‌های کشور نیست اما ما نیازمند یک تغییر نگرش در برنامه‌ها جهت ارتقاء کیفیت هستیم.
عارف با اشاره به سند چشم‌انداز کشور جهت دستیابی به جایگاه اول در حوزه علم فناوری و اقتصاد در منطقه گفت: سهم فناوری‌های برتر در رشد اقتصادی بی‌بدیل است. به عنوان نمونه در سال 1970 سهم فناوری‌ها از رشد اقتصادی در دنیا 40 درصد بود که از این 40 درصد، 12 درصد آن متعلق به فناوری‌های پیشرفته بود.
همچنین در سال 2010 سهم فناوری‌ها از رشد اقتصادی 78 درصد بود و سهم فناوری‌های برتر از این میزان 60 درصد را شامل می‌شد و پیش‌بینی این است که در سال 2020 سهم فناوری از رشد اقتصادی 85 درصد شود که 70 درصد آن سهم فناوری‌های برتر است؛ بنابراین اگر بخواهیم به ثروت دست یابیم هیچ راهی جز توجه به فناوری نداریم.
عارف با بیان این که ما در برخی فناوری‌ها همچون صنعت خودرو یک عقب‌ماندگی طولانی مدت نسبت به دنیا داریم، تصریح کرد: شاید نتوانیم در فناوری‌های کلاسیک فاصله خود را با دنیا به زودی کم کنیم اما در برخی فناوری‌ها همچون فناوری نانو با وجود سابقه فعالیتی کم آن در کشور اقدامات خوبی را شاهد بوده ایم.
وی خاطرنشان کرد: با یک حمایت حداقلی می‌توانیم در برخی فناوری‌ها همچون نانو فعالیت‌ها را به خوبی جلو برده و یا حتی اگر حمایتی نیز صورت نگیرد در این زمینه برای دانشگاه مانع‌تراشی نکنند و اجازه دهند دانشگاه مسیر خود را ادامه دهد.
این استاد دانشگاه بار دیگر بر جهت گیری به سمت فناوری‌ها با یک نگاه نو تاکید کرد، عارف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نگاه دنیا به بحث مهندسی کارآفرین تاکید کرد: ما دیگر نمی‌توانیم یک مهندس تک‌بعدی تربیت کنیم و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز نمی‌توانند خود را از مسائل اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی جدا کنند. در این زمینه باید بپذیریم که سهم مهندسی در اداره کشور ما بیش از درصد فارغ‌التحصیلان مهندسی است و این یک واقعیت است؛ بنابراین مهندس فارغ‌التحصیل ما باید آمادگی فعالیت در بخش‌های اقتصادی مدیریتی و غیره را داشته باشد.
عارف در بخش‌های پایانی سخنان خود به بیان چندین پیشنهاد پرداخت و گفت: باید در برنامه‌ریزی‌های آموزشی به چالش‌های اساسی همچون بحران آب که ایران با  با آن مواجه است، توجه داشت و این نکته که اگر در بحث آب چاره‌اندیشی نکنیم زودتر از دنیا با چبحران مواجه خواهیم بود.
وی همچنین پیشنهاد کرد که موضوع مهندسی پایدار مورد توجه جدی قرار گیرد و مهندسان ما علاوه بر شاخص‌های مهندسی کارآفرین ویژگی‌های پایدار را نیز داشته باشند.
عارف همچنین بر لزوم توجه به آینده‌نگری در برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: باید با توجه به نیازهای آتی یک آینده‌نگری و نیازآفرینی داشته باشیم.
این استاد دانشگاه همچنین با تذکر جهت سوق دادن برنامه‌های دانشگاه‌ها در زمینه ارتقاء صنعت گفت: همچنین به بحث تبدیل علم به فناوری هم کمتر توجه شده که باید این موضوع را نیز لحاظ کرد. در بحث ارتقاء کیفیت هم باید هدف‌گذاری‌های ما کاملا مشخص انتخاب شود.
استاد دانشگاه صنعتی شریف پیشنهاد ایجاد یک مرکز مطالعات راهبردی جهت تدوین برنامه آموزشی را ارائه کرد و گفت: این مرکز می‌تواند در شورای عالی برنامه‌ریزی و یا با حمایت وزارت علوم زیر نظر فرهنگستان علوم ایجاد شود.
عارف با تاکید بر تمرکززدایی هر چه بیشتر در فضای آموزش عالی کشور بر ضرورت ایجاد یک اتاق فکر در کشور تاکید کرد و گفت: در این اتاق فکر باید دانشگاه‌ها، صنعت، وزارت علوم و غیره حضور یابند و مهمترین چالش‌های کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
وی با اشاره به سومین کنفرانس آموزش عالی بر حضور جدی‌تر شورای عالی برنامه‌ریزی در چنین کنفرانس‌هایی تاکید کرد و گفت: این شورا باید حضور خود را در این برنامه‌ها در اولویت قرار دهد.

رسانه‌ها در انتشار مطالبی که با اعتقادات مذهبی مردم در ارتباط است دقت کنند

عضو  شورای عالی انقلاب فرهنگی با توصیه به رسانه‌ها و صاحبان قلم مبنی بر رعایت کردن مسائل مربوط به اعتقادات دینی و عقیدتی مردم، گقت:نباید با انتشار مطالبی در رسانه‌های اصلاح طلب که با اصول عقیدتی شیعیان در تناقض است زمینه را برای بهره برداری مخالفان اصلاحات فراهم کنیم.

دکتر محمدرضا عارف در جلسه شورای مشورتی بنیاد امید ایرانیان با اشاره به انتشار مقاله‌ای در یکی از رورنامه‌های کشور، گفت: انتشار این مقاله آن هم در آستانه عید غدیر خم به دلیل سهل انگاری متولیان این رسانه باعث ناراحتی جامعه متدینین و شیفتگان امام علی (ع) شده است و اینجانب هم بعد از خواندن این مقاله بسیار متاثر شدم.

وی افزود: مردم کشور ما سخت پایبند به اعتقادات دینی و باورهای مذهبی خود هستند و رسانه‌ها باید در انتشار اینگونه مطالب دقت لازم را بکنند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه متاسفانه جریان رقیب اصلاحات هم بدنبال بهره برداری از برخی سوژهاست، خاطرنشان کرد: رسانه‌های اصلاح طلب باید هوشمندانه عمل کنند و بهانه به دست جریاناتی که بدنبال هجمه علیه جریان اصلاحات هستند ندهند.
عارف با اشاره به مطالب برخی سایتهای خبری که بعضی از رسانه‌ها را منتسب به او می کنند،تاکید کرد: شخصا صاحب رسانه‌ای نیستم و تنها مطالبی که در سایت شخصی من منتشر می شود مورد تایید است.
وی با بیان اینکه به محدودیت‌ها وسختی کار اطلاع رسانی و خبری واقفم تاکید کرد:فضای کشور نیازمند آرامش و وحدت است و نباید جریان‌های مختلف سیاسی و رسانه‌های آنها بدنبال سایش‌های بیهوده سیاسی  باشند.

ناطق نوری و عارف؛ ائتلاف یا رقابت؟

هر چند گمانه زنی کردن برای انتخابات مجلس دهم از حالا کمی زود به نظر می رسد اما وقتی نگاهی به فعالیت های جناح ها و جریان های سیاسی بیاندازیم، معلوم می شود که این گروه ها برای بدست آوردن کرسی های مجلس دهم نه تنها از امروز، بلکه از مدت ها پیش تلاش خود را برای موفقیت در انتخابات آینده مجلس آغاز کرده اند. 
در این بین در شرایطی که هنوز اصولگرایان در خواب عمیق زمستانی به سر می برند و همان روشهای گذشته را تکرار می کنند ، اصلاح طلبان که از یک سو با پیروزی حسن روحانی، خود را پیروز انتخابات می دانند و از سوی دیگر به دلیل اقبال نه چندان مثبت روحانی به این جریان اندکی گوشه نشین شده اند، در ماه های اخیر فرصت را غنیمت شمرده و از همین حالا فعالیت برای کسب کرسی های مجلس دهم را آغاز کرده اند.


امیدواری اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس


هرچند فضای سیاسی امروز کشور در حاشیه مذاکرات ایران و آمریکا و جلسات هیئت ایرانی با 5+1 در ژنو به سر می برد، اما گروهی دیگر بدون توجه به این اتفاقات به دنبال بازگشت خود به عرصه سیاسی هستند. اصلاح طلبانی که از حضور در دولت یازدهم نیز بازماندند، با کسب تجربه از انتخابات ریاست جمهوری به این فکر افتاده اند تا در انتخابات مجلس بتوانند موفقیتی همچون دوره ششم مجلس شورای اسلامی بدست آورند.


ناطق، سرلیست احتمالی:


هر چند شنیدن این خبر که ناطق نوری ممکن است به عنوان سرلیست اصلاح طلبان برای انتخابات آتی مجلس انتخاب شود کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما با نگاهی به تحرکات اصلاح طلبان می توان به این نکته دست یافت که جریان اصلاحات به این نتیجه رسیده که برای موفقیت در انتخابات مجلس نیازمند همراهی راستی های سنتی است. اصلاح طلبان در شرایطی هنوز  خاتمی را به عنوان بزرگ جبهه خود می شناسند، اما این روزها دیگر ناطق نوری را همان رقیب اصلی خود در جریان انتخابات سال 76 نمی دانند. به همین دلیل شنیده می شود که برخی از فعالان جریان اصلاحات از ناطق نوری درخواست کرده اند تا در انتخابات آینده مجلس به عنوان سرلیست اصلاح طلبان، وارد گود شود. در این بین هرچند ناطق هنوز پاسخی رسمی به درخواست اصلاح طلبان نداده، اما این احتمال می رود که وی همانند انتخابات ریاست جمهوری 92، گوشه نشینی را به بازگشت به عرصه سیاست ترجیح داده و پاسخ رد به این درخواست اصلاح طلبان بدهد.


عارف می آید؛ عارف نمی آید:


بعد از آنکه محمد رضا عارف، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از حضور در ماراتن انتخابات کنار کشید، اصلاح طلبان به این فکر افتادند تا تنها گزینه حاضر این جریان در انتخابات ریاست جمهوری را برای انتخابات مجلس دهم مطرح کنند. به همین دلیل فعالیت های خود را برای راضی کردن عارف در جهت تشکیل حزب به راه انداختند. البته اصلاح طلبان در ابتدا بر این تصور بودند که عارف از سوی روحانی در دولت پست خواهد گرفت اما وی پس از پیروزی روحانی اعلام کرد که نمی‌خواهد در پست‌های دولتی حضور داشته باشد و با این جملات خود، به همه شایعات پایان داد. حالا اما شایعات به گونه دیگری مطرح می شوند و خبر می رسد که قرار است محمد رضا عارف به عنوان سرلیست اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس دهم مطرح شود.


لیست مشترک اصلاح طلبان و اعتدال گرایان:


برخی نیز معتقدند مطرح شدن گزینه هایی چون ناطق نوری که عضوی از  راست سنتی به شمار می رود در کنار محمد رضا عارف که یک اصلاح طلب صرف بوده است، این احتمال وجود دارد که اصلاح طلبان و اعتدالگرایان، ارائه لیست مشترک را بهترین راه برای کسب پیروزی در انتخابات آینده مجلس قلمداد کرده و از همین حربه نیز برای پیروزی در برابر اصولگرایان استفاده کنند.


اصولگرایان همچنان در خواب زمستانی و تکرار روشهای گذشته


همانگونه که از رفتارها و تحرکات اصلاح‌طلبان مشخص است، آنها می‌خواهند روزهای  نیمه دوم دهه 70 را تکرار کرده و با پیروزی در انتخابات آینده مجلس، بار دیگر مجلس دهم را همانند مجلس ششم در اختیار بگیرند.. در مقابل اما اصولگرایان هم کاملا مشخص است که برای جبران شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری عزم خود را برای ورود به بهارستان جزم می کنند تا بعد از آنکه توانستند به وحدت برسند، از این پس این صدا از اردوگاه آنها بلند شود که شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری، تنها یک اتفاق ساده و قابل جبران بود.


تاسیس حزب:


همین چند روز پیش بود که روزنامه دولتی ایران به نقل از یک چهره نزدیک به لاریجانی در فراکسیون رهروان ولایت خبر داد که چهره‌های نزدیک به لاریجانی به رئیس مجلس پیشنهاد داده‌اند تا برنامه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی خود را در قالب یک حزب در جامعه منتشر کند. این چهره سیاسی همچنین عنوان کرده که احتمال دارد تا قبل از انتخابات مجلس دهم پیشنهاد تأسیس حزب توسط علی لاریجانی عملیاتی شود. همین مسئله کافی بود تا بحث تاسیس حزب در میان جریان اصولگرا به مطرح شود. اما تاسیس حزب در این جریان با مخالفان بسیاری همراه است و اکثریت این جریان، تجربه تاسیس حزب را ناموفق قلمداد کرده اند.


وحدت، راهی برای فرار از شکست؟


در 2 انتخابات گذشته مجلس، اصلاح طلبان حضور کمرنگی داشتند و این جریان های اصولگرا بودند که اکثریت کرسی های مجلس را در دست گرفتند. اما حالا با آغاز فعالیت های اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات مجلس، زنگ خطر در اردوگاه اصولگرایان به صدا درآمده که رقیب سنتی تمام عزم خود را جزم کرده تا به پیروزی دست یابد. از این رو اصولگرایان در صورتی که بخواهند در انتخابات آینده مجلس به پیروزی دست یابند باید به وحدت برسند و از انتشار لیست های چندگانه پرهیز کنند. بزرگان و ریش سفیدان جریان اصولگرا نیز این اخطار را داده اند که از اصولگرایان از انتخابات ریاست جمهوری درس نگیرند و در میان خود وحدت برقرار نکنند، در انتخابات آتی مجلس با شکست مواجه خواهند شد.  امری که به نظر می رسد رسیدن به آن صعب و دشوار باشد.

به هر روی به نظر می رسد انتخابات آینده مجلس با شور و هیجان خاصی دنبال خواهد شد و هر یک از طرفین برای کسب پیروزی جریان خود، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.


منبع:سایت فردا

گزارش اعتماد از احساس خطر لاریجانی از حزب عارف

اين روزها چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب و اصولگرا يا به دنبال تاسيس حزب هستند يا در انديشه توسعه جامعه مدني. تشكيل حزب فراگير نخستين بار بعد از انتخابات دوره يازدهم رياست‌جمهوري مطرح شد و برخي تحليلگران به واسطه ظرفيت ايجاد شده حول محور محمدرضا عارف، كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري، او را بهترين گزينه براي محوريت اين حزب دانستند.

عارف كه هم‌اكنون درصدد توسعه بنياد اميد ايرانيان در سراسر كشور است، طي آخرين اظهاراتي كه از او منتشر شده تا پايان سال جاري چندين شعب استاني بنياد اميد ايرانيان در استان‌ها تاسيس خواهد شد اما آن‌طور كه نزديكان عارف گفته‌اند او به موازات توسعه بنياد خود در انديشه تشكيل حزب نيز هست، اما اينكه آيا حزب عارف با محوريت او خواهد بود يا طرفداران او حزب را تشكيل خواهند داد هنوز مشخص نشده است، فراگير بودن حزب احتمالي عارف با موافقت و مخالفت‌هايي روبه‌رو است. اخيرا خاتمي در پاسخ به سوالي درباره حزب فراگير عارف گفته بود: «من با فراگير بودن حزب مخالفم اما نفس تشكيل احزاب مختلف را مي‌پسندم.» مرتضي حاجي، عضو بنياد باران و از چهره‌هاي نزديك به عارف و خاتمي نيز اخيرا در گفت‌وگو با ايسنا با تشكيل حزب فراگير مخالفت كرده و سرنوشت چنين حزبي را به مانند حزب رستاخيز دانست. اما از آن‌سو اصولگرايان شكست خورده در انتخابات نيز بعد از زمزمه‌هايي مبني بر تشكيل حزب فراگير از سوي عارف درصدد تشكيل چنين حزبي برآمدند. در اين ميان علي لاريجاني كه از احتمال حضور قدرتمند اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس با محوريت عارف احساس خطر كرده و بيم از دست دادن كرسي رياست مجلس را دارد درصدد تشكيل حزب برآمده كه البته با واكنش‌هاي موافق و مخالف در ميان نمايندگان اصولگراي مجلس نهم مواجه شده است.

رهرواني‌‌ها عضو حزب لاريجاني نمي‌شوند

ابراهيم نكو، عضو فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت از جمله مخالفان تشكيل حزب از سوي لاريجاني گفته كه در فراكسيون متبوعش اخباري مبني بر تاسيس حزب جديد توسط علي لاريجاني مطرح است اما به گفته وي قرار نيست برخي اعضاي فراكسيون، لاريجاني را در اين امر همراهي كنند.

اين نماينده اصولگراي مجلس مي‌گويد: «اعضاي فراكسيون رهروان ولايت از اينكه آقاي لاريجاني با چه عنوان و هدفي مي‌خواهد حزب متبوعش را تشكيل دهد، اطلاعي ندارند. مطمئنا در صورت تشكيل حزب از سوي رييس مجلس تعدادي از اعضاي فراكسيون رهروان ولايت با ايشان همراهي نخواهند كرد و عضو حزب آقاي لاريجاني نخواهند شد.»

روساي قوا از حضور در احزاب اجتناب كنند

احمد آريايي‌نژاد، ديگر نماينده مجلس نيز تاكيد مي‌كند: «روساي قوا به دليل اينكه حيطه وظايف‌شان فراگير است و با تمام ملت سر و كار دارند بهتر است از حضور در يك حزب خاص اجتناب كنند.»

او در گفت‌وگو با ايسنا در ارزيابي خود از اينكه مسوولان اجرايي به ويژه روساي قوا بخواهند حزبي تشكيل دهند، گفت: بهتر است اگر اين‌گونه افراد به دنبال تشكيل حزب هستند قبل از پذيرش مسووليت‌شان باشد زيرا حين و بعد از اينكه تصدي پستي را عهده‌دار باشند، مي‌تواند مشكل‌زا شود. با اين وجود عوض حيدرپورشهرضايي ديگر عضو فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت نيز با تاكيد بر اينكه فضا براي علاقه‌مندان به فعاليت سياسي در قالب احزاب باز است به ايسنا گفت كه توصيه‌ام براي افراد شاخص تشكيل حزب است.

اما موضوع تشكيل حزب فراگير تنها به عارف و لاريجاني ختم نمي‌شود و اخيرا برخي اصولگرايان نزد حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق‌نوري رفتند كه او را مجاب كنند براي مجلس آينده وارد عرصه رقابت شود، كه آن‌طور كه شنيده شده است شيخ اصولگرا فعلا با اين پيشنهاد مخالفت كرده است.

در همين رابطه محمدرضا باهنر درباره روند تشكيل حزب فراگير از سوي جريانات سياسي در داخل كشور گفت در حال حاضر بيشتر در حال رايزني براي تشكيل چنين حزبي هستيم و اينكه بتوانيم نظر فعالان سياسي در كشور را به يك جمع‌بندي واحد درباره تشكيل حزب فراگير برسانيم.

او با بيان اينكه انجام اقدامات اجرايي و عملياتي براي تشكيل حزب فراگير هنوز شكل نگرفته است، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به رايزني‌هاي انجام شده با فعالان سياسي مختلف درباره تشكيل حزب فراگير، اكنون محور مباحث خود را بر ايجاد يك گفتمان براي تشكيل حزب فراگير متمركز كرده‌ايم.

دبيركل جامعه اسلامي مهندسين، با اشاره به رايزني‌هاي اصولگرايان براي ليدري «حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق‌نوري» در راس اين جريان سياسي در صورت تشكيل حزب فراگير گفت: رايزني‌هاي انجام شده فقط با آقاي ناطق‌نوري انجام نمي‌شود، بلكه با اشخاص بسيار زيادي در اين زمينه در حال رايزني هستيم تا بتوانيم 2 يا 3 حزب واحد و منسجم در قالب حزبي فراگير تشكيل دهيم. در تشكيل حزب فراگير بحث افراد و اينكه چه حزبي با چه اسمي شكل خواهد گرفت مطرح نيست، بلكه بحث گفتمان تحزب در كشور ملاك و مهم است. تلاش اصولگرايان براي جلب رضايت ناطق نوري در حالي است كه دلخوري او از اصولگرايان كه بعد از اتهامات «احمدي‌نژاد» رييس‌جمهور سابق به فرزندان وي و عدم واكنش و حمايت اين جريان سياسي از ناطق‌نوري و عدم حضور ناطق‌نوري در مراسم ضيافت افطاري جامعه اسلامي مهندسين، جلسات جامعه روحانيت مبارز همچنان ادامه دارد و از آن طرف به نظر مي‌رسد حضور وي در مراسم ضيافت افطاري اصلاح‌طلبان از جمله محمدرضا عارف نشان از تمايل وي براي قرار گرفتن در كنار اصلاح‌طلبان باشد. با توجه به اشتياق به وجود آمده براي تشكيل حزب از سوي فعالان سياسي اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا با محوريت و ليدري افرادي مثل حجت‌الاسلام والمسلمين خاتمي، حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق‌نوري، آيت‌الله هاشمي، محمدرضا عارف و علي لاريجاني و با توجه به در پيش بودن انتخابات مجلس دهم و لزوم يكدست و هماهنگ بودن دولت و مجلس و متقابلا تلاش اصولگرايان بر بازگشت در راس هرم قدرت بايد ديد در نهايت كدام جريان سياسي مي‌تواند موفق به تشكيل يك حزب فراگير شود.

+روزنامه اعتماد

پیام تسلیت به مناسبت درگذشت پدر رییس بانک مرکزی

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با صدور پیامی درگذشت پدر ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی را تسلیت گفت.


به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن این پیام به شرح زیر است:


جناب آقای دکتر ولی‌الله سیف


درگذشت پدر بزرگوارتان را به جنابعالی و همه بستگان محترم تسلیت عرض می‌کنم و از پیشگاه حضرت حق برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان معزز، صبر و سلامتی و برای جنابعالی عمری دراز توأم با سلامتی و خدمت روز افزون به کشور مسالت می‌کنم.


محمدرضا عارف

دکتر محمدرضا عارف: تعامل سازنده ميان قوا زمينه ساز توسعه است

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن استقبال از نخستين نشست مشترك دولت تدبير و اميد و مجلس شوراي اسلامي، گفت: تعامل سازنده قواي سه گانه با يكديگر منجر به پيشرفت و توسعه كشور مي شود.

دکتر محمدرضا عارف در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ايرنا ضمن مثبت ارزيابي كردن ابتكار عمل دولت در برگزاري نشست دولت و مجلس افزود: قواي سه گانه در كشور ما اگرچه مستقل از يكديگر هستند ولي در صورتي كه بين آنها تعامل و همكاري نباشد بدون ترديد اداره كشور با چالش‌هايي رو به رو مي شود.

عارف اضافه كرد: دولت جديد با ابتكار عملي كه در برگزاري نشست مشترك از خود نشان داد به طور علني اعلام كرد كه آماده همكاري و تعامل سازنده با مجلس است.

وي با اشاره به تاكيد امام خميني (ره) و رهبر معظم انقلاب به وحدت و همگرايي مسوولان در عين داشتن سلايق متفاوت، خاطرنشان كرد: همدلي و وفاقي كه بعد از برگزاري باشكوه انتخابات رياست جمهوري يازدهم در كشور شكل گرفت بايد به بهترين شكل ادامه يابد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با يادآوري نحوه تعامل دولت اصلاحات و مجلس پنجم، خاطرنشان كرد: در زمان روي كار آمدن دولت اصلاحات مجلس اصولگراي پنجم به رياست حجت الاسلام والمسلمين ناطق نوري كه از رقيبان آقاي خاتمي در انتخابات رياست جمهوري بود با گرايش اصولگرا بهترين همكاري و تعامل را با دولت داشت و نتيجه اين همكاري تصويب برنامه سوم توسعه بود.

عارف ادامه داد: همگان شاهد بودند مجلس پنجم در عين حال كه وظيفه نظارتي خود را انجام مي داد ولي تعامل سازنده اي هم با دولت وقت داشت و همين تعامل و همكاري موجب توسعه و پيشرفت كشور شد.

وي به برخي چالش‌هايي كه بين دولت نهم و دهم با مجلس وجود داشت اشاره كرد و گفت: بسياري از چالش‌هايي كه بين دولت و مجلس در دوره گذشته وجود داشت به دليل نداشتن سعه صدر و فهم نادرست از قانون و نداشتن روحيه تعامل و همكاري بود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درادامه با اشاره به حواشي‌هايي كه در جريان بازگشت رييس جمهوري از نيويورك در فرودگاه مهرآباد تهران رخ داد، اظهار داشت: بعد از سفر رئيس جمهوري به نيويورك انتظار مي‌رفت همه جريانات سياسي، دولت جديد را در مذاكرات پيچيده با غرب ياري كنند.

عارف خاطرنشان كرد: متاسفانه برخي اقدامات نسنجيده اي كه در فرودگاه مهرآباد در بازگشت سفر رييس جمهوري از نيويورك صورت گرفت، برخلاف مصالح نظام و در راستاي خواست دشمنان نظام است كه بايد از اقداماتي كه فضاي همدلي و وفاق را به مخاطره مي‌اندازد دوري كرد.

پسر دکتر محمدرضا عارف؛ سعید عارف داماد شد!

علیرضا خامسیان، مسئول روابط عمومی دفتر دکتر عارف در صفحه فیس بوک خود نوشت: پنجشنبه گذشته به دعوت دکتر عارف به مراسم عروسی پسر کوچکشان(آقا سعید) رفتم.مراسم در باشگاه دیپلماتیک وزارت خارجه برگزار شد.طبق مراسم های مرسوم اینچنینی پیش بینی می شد که چهره های سیاسی-فرهنگی از جمله مهمانان باشند. 

در کارت دعوت زمان مراسم 19 تا 23 اعلام شد حجت الاسلا ناطق نوری از جمله اولین شخصیتهای سیاسی بود که به این مراسم آمد و با تبریک به پدر داماد و پدر عروس خانم در کنار مرتضی اشراقی نشست ناطق نوری در ضیافت شام نماند.

بعد از رفتن ناطق نوری مهمانان یک به یک گردهم جمع شدند سیاسیون سر یک میز نشستند.برخی اعضای کابینه دکتر روحانی هم آمده بودند.علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژ ی اتمی،واعظی وزیر ارتباط،توفیقی سرپرست وزارت علوم و هاشمی وزیر بهداشت و دکتر فرهادی رئیس سازمان هلال احمر. 

برخی وزرا معاونین شان هم آنها را همراهی می کردند دکتر سیاری معاون وزیر بهداشت که از بستگان نزدیک دکتر عارف است و مهندس جهانگرد معاون وزیر ارتباطات .حجت الاسلام سید محمد خاتمی به همراه محمدرضا و علی خاتمی در اواسط مراسم به جمع سیاسیون اضافه شدند.محمد علی ابطحی،محمد صدوقی، محمدرضا تابش و دکتر داوری اردکانی هم از دیگر مهمانان مراسم بودند.

دکتر ظریف هم که در نیویورک بود همسرش در این مراسم شرکت کرد.میز سیاسیون مباحث روز کشور مورد بحث بود .ابطحی حضور واعظی وزیر ارتباطات را مغتنم شمرده بود و رایزنی های گسترده ای در ارتباط با رفع فیلتر فیس بوک انجام داد.برخی ها از دکتر توفیقی می پرسیدند که با رهبری دیدار داشته که وی پاسخ داد تاکنون دیداری نداشته است.

علی اکبر صالحی که با شعف خاصی دکتر عارف و خاتمی را در آغوش گرفته بود بسیار پرحرارت در بحثها شرکت می کرد و چند کلامی هم عربی با ابطحی صحبت کرد. رضا خاتمی در چندین نوبت با ایما و شاره با پسرش که در قسمت دیگر سالن نشسته بود و احساس غریبی می کرد ارتباط برقرار کرد و در نهایت یک صندلی به میز سیاسیون اضافه کرد و پسرش را در نزدیکی های خود نشاند.

محمدرضا تابش هم با دکتر عارف در ارتباط با گزینه های استانداری یزد صحبت می کرد و نگرانی هایش را در ارتباط با برخی گزینه های احتمالی گفت.علی خاتمی هم مهندس جهانگرد کنارش بود در ارتباط با رفع فیلتر سایت بنیاد باران با او صحبت کرد.سید محمد خاتمی که دکتر داوری اردکانی کنارش نشسته بود در بیشتر طول مراسم مشغول صحبت با او بود. او البته به واعظی گفت از حضورش در راس وزارت ارتباطات خشنود است.بعد از صرف شام هم بازار گرفتن عکس یادگاری داغ بود.

گزارش تصویری از بازدید دکتر محمدرضا عارف از نمایشگاه تلکام

      

عارف: پیشنهاد ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک به من داده شده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محمدرضا عارف با رد اخباری مبنی بر مذاکره مجدد دکتر روحانی با وی برای تصدی سمت وزارت علوم آن را شایعات رسانه‌ای دانست و اظهار امیدواری کرد مجلس به دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم رای بالایی بدهد. وی همچنین با مثبت ارزیابی کردن دستاوردهای سفر رئیس جمهور به نیویورک درباره ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک نیز گفت: در این زمینه پیشنهاداتی به من شده است که در حال صحبت و فکر کردن درباره آن هستم.

دکتر محمدرضا عارف که  از نمایشگاه تلکام بازدید کرد در جمع خبرنگاران درباره اینکه مطرح شده ممکن است وی گزینه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یا گزینه وزارت علوم در صورت رأی نیاوردن توفیقی است، گفت: در حال حاضر رئیس جمهور در حال بررسی گزینه مناسب برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که به زودی این شخص معرفی می شود.

وی افزود: وزارت علوم در حال حاضر سرپرست خوبی دارد، چراکه دکتر توفیقی هم کارشناس ارزنده‌ای است و هم مدیری با تدبیر و درایت به شمار می‌آید. به همین دلیل امیدوارم مجلس با رأی بالایی که به ایشان می‌دهد شرایطی فراهم کند که برنامه دولت آقای روحانی در حوزه دانشگاه اجرایی شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به اینکه "گفته می‌شود به دلیل وجود این احتمال که توفیقی در مجلس رای نیاورد به وی (عارف) هم درباره حضور در وزارت علوم پیشنهاداتی شده است" توضیح داد: قطعاً دولت با سرپرست ارزنده‌ای که برای وزارت علوم قرار داده است، با فردی غیر از ایشان برای حضور در وزارتخانه صحبت نخواهد کرد و این موارد شایعات رسانه‌ای است که نباید خیلی به آنها توجه کرد.

عارف با بیان اینکه من در دولت عضو نخواهم شد در عین حال اظهار کرد: مسأله اصلی آن است که تلاش کنیم آقای توفیقی با رای بالایی به عنوان وزیر علوم مشغول شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در برابر این پرسش که "اگر آقای توفیقی رای نیاورد و حضور در وزارت علوم به شما پیشنهاد شود چه خواهید کرد؟"، پاسخ داد: پیش از این هم چند بار گفته‌ام که بیرون از دولت فعالیت می‌کنم و از این طریق به دکتر روحانی کمک خواهم کرد. اکنون هم کابینه ایشان تشکیل شده و ان‌شاءالله برای حضور در وزارت علوم هم دکتر توفیقی رأی خواهدآورد.

وی درباره دستاوردهای سفر رییس‌جمهور به نیویورک و حضور در سازمان ملل نیز گفت: این سفر،‌ سفر خوبی بود و دستاوردهای خوبی به همراه داشت. از نظر من دکتر روحانی در زمینه آنچه مدنظر داشت گام‌های خوبی برداشت و گام‌های اولیه در زمینه اعتمادسازی متقابل و حل مسأله هسته‌یی برداشته شد.

عارف تاکید کرد: ما امیدواریم با تدبیر‌، همکاری و همدلی دو طرف، این سیاست‌ها هرچه زودتر به ثمر بنشیند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به پیشنهادی در زمینه ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک اظهار داشت: در این زمینه پیشنهاداتی به من شده است که در حال صحبت و فکر کردن درباره آن هستم.

پیام تسلیت دکتر محمدرضا عارف در پی درگذشت یک خبرنگار

در پی درگذشت ایمان ابراهیم بای سلامی از خبرنگاران کشورمان،دکتر محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

درگذشت آقای ایمان ابراهیم  بای سلامی موجب تاثر و تالم شد. ایشان که پس از طی دوره ای مبارزه با بیماری  با هجران خویش بر دل اصجاب فرهنگ و هنر و اهالی رسانه داغ نهاد از خبرنگاران متعهد کشورمان بود.

ضمن تسلیت این ضایعه دردناک، برای همه دوستداران ایشان و خانواده محترم‌شان بخصوص برادر گرامی جناب آقای دکتر غلام حیدر ابراهیم بای سلامی شکیبایی و تندرستی و برای آن مرحوم غفران الهی آرزومندم.

محمدرضا عارف

اخبار کوتاه و آخرین اظهار نظرهای دکتر محمدرضا عارف

عارف: ازنظرمن دکتر روحانی درزمینه آنچه مدنظر داشت گام‌های خوبی برداشت وگام‌های اولیه درزمینه اعتمادسازی متقابل وحل مسأله هسته‌ای برداشته شد.

عارف: ما امیدواریم با تدبیر‌، همکاری و همدلی دو طرف، این سیاست‌ها هرچه زودتر به ثمر بنشیند.

در پی درگذشت ایمان ابراهیم بای سلامی از خبرنگاران کشورمان، دکتر محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت.

دیدار محمدرضا عارف با تعدادی از زندانیان سیاسی آزاده شده از زندان اوین

رئیس بنیاد امید ایرانیان با حضور در منزل تعدادی از زندانیان سیاسی که اخیرا آزاده شده‌اند با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش امید،محمدرضا عارف در دیدارهای جداگانه با فیض‌الله عرب سرخی و محسن امین‌زاده ضمن اظهار خشنودی از آزادی زندانیان و آرزوی سلامتی برای آنها ابراز امیدواری کرد با توجه به برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری فضای همدلی ایجاد شده در کشور ادامه  پیدا کند و دیگر زندانیان حوادث انتخابات سال 88 به آغوش خانواده بازگردند.

وی همچنین از تدبیر بزرگان و مسئولان ارشد نظام که زمینه آزادی زندانیان سیاسی را فراهم کردند  تشکر و قدردانی کرد.

در این دیدار فیض‌الله عرب سرخی از مدیران دولت اصلاحات با ارزشمند توصیف کردن اقدام محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری عمل وی را باعث همگرایی نیروهای اصلاح‌طلب قلمداد کرد.

نقش‌آفرینی مؤثر جوانان برای تعمیق گفتمان اصلاح‌طلبی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محمدرضا عارف در جدیدترین اظهار نظر خود اظهار داشت: آنچه مشخص است نقش‌آفرینی جوانان مومن به تفکر و مشی اصلاح‌طلبی، در شکل‌گیری و تحقق حماسه سیاسی در کشور نقش بی‌بدیلی داشته است. بدون تردید این حضور پرشور و شعور مردم، مرهون نقش تاریخی و پیشرو جوانان خردمند است.

جبهه اصلاحات و فعالان سیاسی آن نیز قطعا شکرگزار این نقش‌آفرینی و قدرشناس جوانانی هستند که این‌بار نقشی فراتر از جایگاه‌های مرسوم تعریف‌شده و بسیار موثرتر از ادوار گذشته در استمرار و توسعه گفتمان اصلاح‌طلبی داشته‌اند.

تفکر اصلاح‌طلبی که مبتنی بر اخلاق و خردورزی است، هدفی جز تحقق زندگی آبرومندانه و شرافتمندانه برای همه ایرانیان ندارد؛ و جوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان، مهم‌ترین سرمایه و اتکای اصلی کشور برای تحقق این هدف هستند.

تردید ندارم که تفکر اصلاح‌طلبی مادامی که به آرمان‌های واقعی خود وفادار بماند، پویا و ماندگار خواهد بود حتی اگر رویدادهای سیاسی و به صورت مقطعی توفیقی نیابد. اگرچه در انتخابات 84 و 88، نامزد مورد حمایت جریان اصلاحات رای نیاورد و براساس عرف مرسوم سیاسی، تجربه شکست را به نام اصلاحات نگاشتند ولی تفکر اصلاح‌طلبی با وجود همه محدودیت‌هایی که متحمل شد و مشکلاتی که برای فعالان و بزرگان آن به وجود آمد، پیروز و سربلند باقی ماند.

رمز پیروزی و برتری تفکر اصلاح‌طلبی آن است که میراث‌دار وفاداری به آرمان‌های واقعی انقلاب اسلامی و بنیانگذار آن و متعهد به خواست و مطالبات مردم کشورمان است.

نقش جوانان برای پاسداری از این دو میراث ارزشمند در این مرحله تاریخی کشور بسیار حیاتی است. در این دوران حساس کشور، مادامی که منزلت و قدر این دو میراث ارزشمند را پاس بدارید، ارتقا و اعتلای کشور و انقلاب اسلامی از مسیر اصلاح‌طلبی و به دست جوانان محقق خواهد شد.

امیدوارم این مسیر بسیار حیاتی و البته دشوار با همت، تیزبینی و تعهد نسل جوان که مدیران نسل آینده محسوب می‌شوند پیموده شود و دهه چهارم انقلاب اسلامی، دهه پیشرفت، عدالت و سربلندی ایران عزیز باشد.

متاسفانه درگیری‌های اجرایی و سیاسی، مجالی برای پرداختن اصولی به پرورش مدیران نسل آینده نگذاشته است. اگر نسل اولی‌ها در حق جوانان کوتاهی کردند، آن‌ها باید از پا ننشینند و برای فردای کشور روی خود سرمایه‌گذاری کنند. دانش‌های مدیریتی و سیاستگذاری بیاموزند و خود را آراسته به فضائل اخلاق مدیریتی کنند، با نظام‌های کشورداری دنیا آشنا شوند و علاوه بر رشته تخصصی خود، سیاست، جامعه‌شناسی، اقتصاد و مدیریت بخوانند.

خودبرتربینی بزرگترین آفت فعالیت سیاسی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محمدرضا عارف معتقد است بی‌انگیزگی و خود برتربینی بزرگترین آفتی است که می‌تواند به فعالیت سیاسی جوانان لطمه بزند.

دکتر محمدرضا عارف در دیدار جمعی از اعضای هیات اجرایی همایش ستاد ملی جوانان اصلاح‌طلب که چندی پیش در شهرکرد برگزار شد طی سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از تلاش‌ آنها برای برگزاری این همایش، بر ضرورت حفظ انسجام شکل گرفته میان اصلاح‌طلبان به خصوص بدنه جوان آن تاکید کرد و گفت: برخی چهره‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آنچنان در توهم شکست به سر می‌برند که تا روزهای قبل از برگزاری انتخابات در سخنان‌شان ناامیدی موج می‌زد ولی جوانان به رغم محدودیت‌های فراوان در شور و نشاط انتخاباتی سهم بسزایی داشتند و باید قدردان جوانان بود که ناامیدی بر آنها غلبه نکرد و باعث پیروزی گفتمان اصلا طلبی- اعتدالگرا در انتخابات شدند.

وی با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری شکافی که بین نسل اول و نسل سوم بود تا حدودی ترمیم شد، گفت: آنچه مهم است این است که جوانان اصلاح طلب باید نگاه بلند مدتی در برنامه‌های خود داشته باشند و از ایده‌ها و طرح های کلیشه‌ای که متناسب با زمان فعلی نیست دوری کنند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: تفکر اصلاح طلبی شکست ناپذیر است زیرا ارتقاء و اعتلای کشور و انقلاب اسلامی از مسیر اصلاح طلبی و به دست جوانان محقق خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان توصیه‌هایی به جوانان کرد و گفت: بی‌انگیزگی و خود برتربینی بزرگترین آفتی است که می‌تواند به فعالیت‌های شما ضربه بزند. تلاش کنید در ورطه افراط و تفریط نیافتید و با منش و روش اصلاح‌طلبی بدنبال گسترده‌تر کردن فعالیت‌های خود و جذب حداکثری جوانان کشور باشید.

در این دیدار یکی از اعضای هیات اجرایی همایش ستاد ملی جوانان اصلاح طلب ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش تاکید کرد که هدف اصلی این همایش قدردانی از اخلاص و ایثار جنابعالی در انتخابات بود که سهم اصلی را در پیروزی گفتمان اصلاح طلبی- اعتدالگرا داشت.

همچنین در این دیدار تندیس ستاد ملی جوان اصلاح‌طلب به دکتر عارف اهدا شد.

محمدرضا عارف: گاهی برای پیروزی لازم است یک نفر کنار بکشد

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان، دکتر محمدرضا عارف برای اولین بار به موضوع انصراف خود از تداوم حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: گاهی برای پیروزی لازم است که یک نفر کنار بکشد. جلو رفتن و عقب نکشیدن به معنای پیروزی نیست. اگر با غرور پیشروی کنیم ممکن است شکست جانانه بخوریم. انصراف من از تداوم حضور در عرصه انتخابات اخیر بر همین اساس بود.

دکتر محمدرضا عارف دردیدار جمعی از اصلاح طلبان استان سمنان با اشاره به لزوم همراهی مجلس با دولت، اظهار داشت: اگر مجلس با دولت همراه نباشد؛ بهترین دولت در عمل ناموفق می‌شود. ما مجلس را در راس امور می دانیم. مجلس باید پرسشگر و در عین حال همراه دولت باشد تا دولت احساس کند مجلس پشتیبانش است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصلاح طلبان باید از گذشته درس بگیرند و یک روند منطقی را در کنار مردم دنبال کنند و با این حرکت قطعا به نتیجه می‌رسند و می توانند اکثریت مجلس آینده  را در اختیار داشته باشند.

عارف همچنین با انتقاد از نحوه برخورد تعدادی از نمایندگان مجلس با دکتر توفیقی، گفت: متاسفانه عده‌ای که شناخت کافی از دکتر توفیقی ندارند  هجمه‌هایی علیه ایشان در فضای کشور  به راه انداخته‌اند  در حالی که من در برابر تاریخ و مردم شهادت می دهم دکتر توفیقی مناسب‌ترین فرد برای آموزش عالی کشوردر مقطع فعلی است.

وی با بیان اینکه مخالفت نمایندگان با وزیر پیشنهادی رئیس جمهور باید کارشناسی و بدور از حب و بغض باشد، تاکید کرد: دوران انگ زدن به افراد گذشته است نباید بواسطه آنکه خط و مشی سیاسی ما با دیگری متفاوت است او را آماج اتهامات بی اساس کنیم. اینگونه رفتارها با موازین اخلاقی و دینی ما سازگار نیست.

عارف در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اصلاح طلبان باید با نگاه مثبت به آینده و بصورت سازمان یافته حرکت کنند، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در جریان‌های سیاسی کشور وجود دارد این است که حرکات سازمان یافته و تشکیلاتی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به جای آن عموما به دنبال حرکت‌های هیاتی و گعده‌ای هستند.

عارف با نقد چنین نگاهی یادآور شد: اصلاح طلبان برای اینکه دوباره تاریخ را تکرار نکنند باید به دنبال حرکت‌های سازمان یافته باشند چراکه معتقدیم نتیجه جنبش اصلاحات نباید انتخابات ریاست جمهوری سال 84 می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه هدف نباید پیروزی افراد خاص باشد بلکه باید پیروزی جریان مدنظر باشد، خاطرنشان کرد: گاهی برای پیروزی لازم است که یک نفر کنار بکشد. جلو رفتن و عقب نکشیدن به معنای پیروزی نیست. اگربا غرور پیشروی کنیم ممکن است شکست جانانه بخوریم .انصراف من از تداوم حضور در عرصه انتخابات اخیر بر همین اساس بود.

عارف همچنین با اشاره به فضای فعلی کشور، خاطرنشان کرد: دولت برای عملیاتی کردن برنامه‌های خود فرصت مناسبی می خواهد و نمی‌تواند طی مدت کوتاهی همه معضلات کشور را حل  کند.

وی با بیان اینکه باید به گونه‌ای فعالیت کرد  که مردم احساس کنند، مسیر کشور اصلاح شده است، خاطرنشان کرد: قطعا قضاوت مردم بر اساس روند حرکت است.باید تلاش شود که روند حرکت دولت به سمت حل مشکلات و پیشرفت و تعالی کشور باشد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پایان با استقبال از آزادی  تعدادی از زندانیان سیاسی اظهار امیدواری کرد روند آزادی این افراد  تداوم داشته باشد.

تغییر دولت ها نباید تاثیر منفی در موضوع علم و فناوری داشته باشد

عضو فرهنگستان علوم ایران، دکتر محمدرضا عارف با بیان اینکه در دوره‌ای عملکرد مدیران اجرایی نتیجه‌اش توزیع فقر در کشور شد تاکید کرد که در مقطع فعلی باید از راه پیشرفت و توسعه، علم و فناوری را به تولید ثروت ملی تبدیل کرد.

محمدرضا عارف که در نشست دهمین سال تاسیس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو سخن می‌گفت با بیان اینکه ویژگی اصلی این ستاد تلاش جدی در ارتقاء فناوری نانو بوده است واعضای ستاد نانو همیشه به دنبال پیشبرد کار بودند نه مطرح کردن نام خود، به دهه عدالت و پیشرفت اشاره کرد و یادآور شد: باید در دهه حاضر که دهه عدالت و پیشرفت است بتوانیم با شتاب بیشتر و با استفاده از پتانسیل‌های موجود کشور را در مسیر توسعه روز افزون قرار دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سند چشم انداز، تصریح کرد: در سند چشم انداز شعار داده نشده است و هر آنچه در این سند موجود است،  باور و اعتقاد و عزم نظام است و تحقق این اهداف سند میثاق ملی است. برای اینکه بتوانیم به اهدافمان برسیم و به شعارهایمان جامه عمل بپوشانیم، باید بر اساس سند چشم انداز حرکت کنیم.

عارف با تاکید بر اینکه نانو در کشور جایگاه بسیارخوبی دارد، اظهار داشت: در کشور، در بخش تولید علم اگر به مفهوم تولید مقاله باشد، پیشرفت خوبی داشته‌ایم و اکنون شاید به افق چشم انداز نزدیک شده‌ایم. اما ما به دنبال چه علمی هستیم؟ در سند چشم انداز وقتی جایگاه اول را برای تولید علم و فناوری می‌بینیم، متوجه می‌شویم منظور علمی است که به ثروت تبدیل شود. یعنی اثر تولید علم باید در زندگی مردم ملموس باشد .ما نباید در کشور فقر را توزیع کنیم بلکه آثار این پیشرفت باید در زندگی مردم دیده شود و از طریق علم و فناوری پیشرفت و تعالی کشور و رفاه مردم را دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سياستگذاران علم و فنآوري كشور بايد با طراحي نظام جامع نوآوري، تدابيري بيانديشند تا توليد علم در كشور به فناوري و صنعت  منجر شود و كشور در اين مسير بتواند به دانش فني، اشتغال، ارزش افزوده، صنعت برتر و در يك كلام به ثروت ملي دست يابد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در فناوری‌های کلاسیک به دلایلی از دنیا عقب افتاده‌ایم ،اظهار داشت: می توان با برنامه ریزی دقیق در فناوری‌های برتر جایگاه خوبی را در دنیا داشته باشیم.

وی تصریح کرد: امروز علي‌رغم پيشرفت در توليد علم و احراز جايگاه مناسب در سطح منطقه، از شاخص‌هاي فناوري در رتبه بندي‌هاي جهاني، با كشورهاي رقيب فاصله زيادي داريم و با اين فاصله، اهداف سند چشم انداز ايران 1404 بويژه احراز جايگاه نخست علمي و فنآوري به موقع محقق نمي‌شود.

عارف ادامه داد: اگر می‌خواهیم پیشرفت را در کشور دنبال کنیم راهی جز توجه به فناوری نداریم و اتفاقا مزیت ما در این بخش‌هاست.باید باور کنیم که مزیت ما "نفت" نیست بلکه مزیت ما نیروی انسانی متخصص و با انگیزه است که می تواند کشور را در تحقق آرمان‌های سند چشم انداز یاری کند و ما را به اهداف برساند.

وی با طرح این سوال که باید ببینیم موانعی که علم را به تولید ثروت تبدیل نمی‌کند چیست، تصریح کرد: باید یک نظام جامع فناوری و نوآوری تدوین شود و در این ارتباط از تجارب موفق سایر کشورها و از تحریه موفق ستاد نانو به عنوان یک الگو استفاده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقوله اقتصاد دانش بنیان پرداخت و گفت: منبع اصلی توسعه، دانش است و اقتصاد دانش محور و توسعه دانش بنیان باید جهت گیری‌های کلی توسعه کشور را دنبال کند البته دانشی که به ثروت تبدیل شود. در حال حاضر تبدیل علم به ثروت مهمترین وظیفه متولیان امور و هم مولدان علم در کشور است.  در عین حال برای ایجاد اقتصاد دانایی محور باید علاوه بر فعال سازی دانشگاه‌ها، ساختارهای دانش بنیان و فناوری محور را ایجاد و تقویت کرد.

عارف در پایان  با قدردانی از توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به " فناوری نانو" و با بیان اینکه تغییر دولتها نباید تاثیر منفی در موضوع علم و فنآوری داشته باشد،تاکید کرد: دولت آقای روحانی مطمئنا نگاه مثبتی به بحث نانو خواهد داشت و به نظر می‌رسد همکاری‌ها با ستاد ویژه فناوری‌های نانو نسبت به گذشته  بیشتر باشد البته از دولت نهم و دهم هم تشکر‌می کنیم که فضای موجود را حفظ کرد ولی از دولت آقای روحانی می‌خواهیم کمک بیشتری برای توسعه فعالیت‌های این مجمموعه انجام دهد.

مروری بر زندگی‌نامه و کارنامه‌ی دکتر محمد رضا عارف

دکتر محمد رضا عارف در سال 1330 خورشیدی در خانواده‌ای مذهبی و اصیل در شهر یزد به دنیا آمد . پدر ایشان حاج میرزا احمد عارف یکی از بازاریان اصیل و سرشناس و از چهره‌های محبوب و مردمی و مذهبی یزد و هم‌چنین از خادمان حضرت سیدالشهدا (ع) بودند که مجالس روضه‌خوانی و روشن‌گری منزل ایشان در شهر یزد در سال‌های پیش و پس از انقلاب به‌عنوان پایگاه دانشجویان، دانشگاهیان و فرهیختگان یزد به حساب می‌آمد.

ویژگی بارز محمد رضا عارف در کودکی نبوغ ذاتی وی در علم ریاضی بود، آن‌چنان که در سن 5 سالگی  مسلط به حساب سیاق  بود و پس از آن نیز درخشش بی‌نظیر وی در درس ریاضی چنان بود که توانست در مسابقات ریاضی کشور در رامسر در سال 1348 رتبه اول کشوری را به دست آورد و در کنکور سراسری رشته‌ی ریاضی سال 1349حائز رتبه‌ی دوم کشوری شده و پس از تحصیل در رشته‌ی مهندسی برق دانش‌کده‌ی فنی دانشگاه تهران و موفقیت در  کسب رتبه‌ی اول این دانش‌کده در سال 1354 با معدل 3/91 از 4 از آن دانشکده فارغ‌التحصیل شود.در همان سال با استفاده از بورس تحصیلی دانشگاه صنعتی اصفهان برای ادامه‌ی تحصیل راهی امریکا شد و در سال 1355 با اخذ مدرک کارشناسی ارشد و در سال 1359 با اخذ مدرک دکترای برق مخابرات هردو از دانش‌گاه استنفورد با معدل 4 از 4 به میهن بازگشت .

دکتر محمد رضا عارف از همان بدو ورود به کشور با توجه به شرایط حساس پس از انقلاب و وقوع جنگ تحمیلی و نیاز کشور به مدیران آگاه و متخصص شروع به خدمت در دستگاه‌های مختلف دولتی چون شرکت مخابرات و وزارت فرهنگ و آموزش عالی کرد.در سال‌های 73 تا 76 در سمت ریاست دانشگاه تهران حضوری درخشان داشت. پس از آن نیز در کابینه‌ی دولت اصلاحات در سال‌های 76 تا 79 به‌عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن مشغول به خدمت شد و در سال‌های 79 تا 80 به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به فعالیت خود ادامه داد .و در سال­های 1380 تا 1384 به‌عنوان معاون اول رییس جمهور برگزیده شد.

علاقه‌مندی فراوان دکتر عارف به علم و دانش سبب شد که وی علی‌ رغم مشغولیت‌های مدیریتی ‌­در تمام این سال‌ها، به‌عنوان استادی برجسته در دانشگاه صنعتی اصفهان و صنعتی شریف و سایر دانشگاه­ها با هدایت بیش از 110 پایان‌نامه‌ی دکترا و کارشناسی‌ارشد و تدریس در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به فعالیت‌های علمی خود ادامه دهد.

وی به عنوان یکی از نظریه‌پردازان مطرح جهان در نظریه اطلاعات موفق به معرفی شبکه‌ی مخابراتی معروف Aref Network شد و در راستای گسترش علم مخابرات در کشور اقدام به راه‌اندازی دکترای برق-مخابرات در دانش‌گاه‌های تربیت‌مدرس، صنعتی اصفهان،یزد و چند دانشگاه دیگر نمود.


تالیف، تحقیق، ترجمه:

ترجمه‌ی کتاب سیستم‌های مخابراتی دیجیتال و آنالوگ که در سال 69 به‌عنوان کتاب سال انتخاب شد.

ترجمه‌ی کتاب سیگنال‌ها و سیستم‌ها  .

ترجمه‌ی کتاب سیگنال‌های تصادفی .

تالیف و یا ارائه‌ی بیش از 280 مقاله‌ی علمی

سابقه‌ی فعالیت‌های سیاسی قبل از انقلاب :

فعالیت سیاسی و مشارکت در برگزاری جلسات مذهبی در دوران دانش‌جویی در دانش‌گاه تهران

دست‌گیری توسط کمیته مشترک ضد خراب‌کاری ساواک در سال 1354

عضویت و فعالیت رسمی در انجمن اسلامی دانش‌جویان امریکا و کانادا از 1354 تا 1359

 

خدمات پس از انقلاب :

معاون طرح و توسعه‌ی شرکت مخابرات ایران 1360-1359

سرپرست شرکت مخابرات ایران 1360

معاون دانش‌جویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1361-1360

معاون آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1362-1361

قائم‌مقام و معاون هماهنگی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1363-1362

معاون آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1369-1368

مشاور آموزشی و قائم‌مقام وزیر در هیات ممیزه­ی مرکزی و رئیس شورای هماهنگی هیات­های امنای دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی 1373-1369

رییس دانش‌گاه تهران 1376-1373

وزیر پست و تلگراف و تلفن 1379-1376

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور 1380-1379

معاون اول رییس‌جمهور 1384-1380

عضو پیوسته‌ی فرهنگستان علوم ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

رییس انجمن رمز ایران

رییس انجمن علمی کنترل و فرماندهی ( (C4Iایران

رییس انجمن‌ علمی شبکه‌های هوشمند انرژی ایران

رییس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم ایران

رییس بنیاد پیش‌برد علم و فن‌آوری ایران (FAST-IRAN)

رئیس هیات موسسه بنیاد امید ایرانیان

عضو موسس بنیاد باران

سینمای ایران باید به جایگاهی برسد که در شان اهالی هنر قرار بگیرد


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدرضا عارف مهم‌ترین آرزویش در روز ملی سینما را ارتقای کیفی و کمّی سینمای کشورمان دانست تا این هنر در کمال بالندگی هم مخاطب ایرانی و هم خارجی را راضی نگه دارد و در راستای ارتقای دانش و سلیقه این مخاطب گام بردارد.

دکتر محمدرضا عارف در آستانه روز ملی سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت:قرار گرفتن سینما در جایگاه واقعی خود یکی دیگر از مهمترین آرزوهای من برای سینمای ایران است. سینمای ایران باید به جایگاهی برسد که در شان هنرمندان، کارگردانان و اهالی هنر قرار بگیرد. سینمای ایران و هنرمندان این عرصه توانایی و ظرفیت‌های بالایی دارند و اگر امکانات و شرایط به درستی فراهم شود تمام انرژی و وقت هنرمندان در اختیار رشد سینما قرار می‌گیرد و نتایج موثرتری خواهد داشت.

وی افزود:: امیدوارم برنامه های آقای روحانی درباره سینما اجرایی شود و هرچه سریعتر شرایط بهتری برای سینمای ایران بوجود آید. البته من به سیاست های دولت یازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به سینما خوشبین هستم و امیدوارم تاثیرات لازم در سینما را داشته باشد.

عارف درباره مشکلات خانه سینما نیز گفت: امیدوارم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات موجود بر سر خانه سینما را برطرف کند، البته به مدیریت حجت الله ایوبی در سینما نیز خوشبین هستم و مطمئن هستم که بهترین راهکارها را برای حل بحران خانه سینما ارائه خواهد داد و رضایت دو طرف را جلب می‌کند. البته این روزها خبرهای رسمی هم مبنی بر بازگشایی خانه سینما در روز ملی سینما اعلام شده است که این خود نویدبخش حرکتی رو به جلو و به دور از تنش‌ها است.

عسگراولادی به دنبال همدلی بین سلیقه‌های مختلف سیاسی است


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محمدرضا عارف گفت: عسگراولادی شخصیت دلسوز انقلاب است.

وی در گفتگو با "نما" درباره شخصیت حبیب‌الله عسگر اولادی اظهار داشت: عسگر اولادی شخصیتی شناخته شده از قبل از انقلاب اسلامی تا به امروز بوده است. من ایشان را به عنوان شخصیتی دلسوز برای انقلاب می دانم و ویژگی بارز ایشان این بوده که در اختلافات سیاسی میان جریان‌ها همواره نقش ریش سفیدی و وساطت داشته  است.

عارف تاکید کرد: معمولا عسگر اولادی به دنبال تفاهم و همدلی دوستان در بین سلیقه‌های مختلف سیاسی بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تاثیر گذاری عسگر اولادی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : آقای عسگر اولادی علی‌رغم سن بالا در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کرده و نظرات کارشناسی دارند و در مورد مساله‌ای در مجمع اگر مطلبی داشتند از قبل آماده کرده و نظرات خود را ارائه می‌دهند.

وی در پایان تصریح کرد: در طول تاریخ بعد از انقلاب با ایشان در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره در کنار هم کار کرده ایم و ایشان حضوری موثر دارند.

گفتنی است دکتر محمدرضا عارف روز سه شنبه با حضور در یکی از بیمارستان های تهران، به عیادت حبیب الله عسگر اولادی رفت. وی ضمن عیادت از این عضو ارشد حزب موتلفه، برای شفا و بهبودی وی دعا کرد.

همچنین عارف با همسر عسگر اولادی در بیمارستان نیز ملاقات کرد و ضمن تاکید بر نقش عسگر اولادی در انقلاب و پس از آن،  گفت: امیدواریم خداوند، آقای اولادی را شفا دهد تا ما دوباره از وجود ایشان در عرصه های مختلف بهرمند شویم.

شایان ذکر است که حبیب الله عسگر اولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، ماه جاری به علت نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شد.

حاشیه‌های اکران ویژه "فرزند چهارم"

دکتر محمدرضا عارف در تاریخ یکشنبه 17 شهریور، به دعوت بنیاد فارابی در کنار برخی رایزنان فرهنگی و نمایندگان کشورهای خارجی در سینما فرهنگ، به تماشای فیلم «فرزند چهارم» نشست.

در این جمع جاوید قربان اوغلو، سفیر سابق ایران در کنیا نیز حضور داشت و در حاشیه تماشای فیلم، از آنجایی که سوژه فرزند چهارم در خصوص مردم سومالی و زندگی آنها بود، سخنانی را مطرح کرد.

قربان اوغلو در بخش هایی از سخنانش از نقش محمدرضا عارف زمانی که رئیس میز آفریقا بود، تشکر کرد و گفت: آقای عارف در بهبود رابطه بین ایران و آفریقا تاثیر زیادی داشتند.

وی همچنین از کمک های ایران به  آفریقا در زمان ریاست عارف بر میز آفریقا نیز مطالب قابل تاملی عنوان کرد.

همچنین از دیگر حواشی تماشای این فیلم، صحبت جوانی با عارف در خصوص زندانیان حوادث سال 88 و بلاتکلیفی وضعیت برخی از آنها بود.

عارف نیز در پاسخ به دغدغه این جوان گفت: انشاء الله مشکل این عزیزان با تعامل دولت با نهادهای مربوط حل خواهد شد. در این زمینه من هم تلاش خود را می کنم.

همچنین میر علایی مدیرعامل بنیاد فارابی درخصوص فیلم فرزند چهارم توضیحاتی ارائه داد و گفت : موساییان در این فیلم به قسمتی از مظلومیت بشر بر روی زمین پرداخت و این فیلم اعلام می‌کند در قطعه‌ای از زمین انسا‌ن‌هایی از آنچه خدا به آن‌ها داده محروم هستند.

وی افزود: یونیسف بعد از دیدن این فیلم اعلام آمادگی کرده تا این فیلم را در هر جا که لازم است نشان دهد و عواید فروش‌اش را به مردم سومالی اختصاص دهد.


بازدید دکتر محمدرضا عارف از تئاتر "قرار سی و شش میلیونی"


پیام تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله طاهری خرم آبادی

در پی درگذشت آیت‌الله سید حسن طاهری خرم آبادی دکتر محمدرضا عارف پیام تسلیتی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

درگذشت حضرت آیت‌الله سید حسن طاهری خرم‌آبادی موجب تاسف و تاثر خاطر شد.

این عالم جلیل‌القدر در طول عمر پر برکت خویش اساتید، طلاب و جوانان بی‌شماری را تربیت کردند و  نقش ماندگاری در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند.

فقدان این عالم ربانی را به ملت ایران، حوزه‌های علمیه، شاگردان و دوستداران ایشان به ویژه  مردم عزیز استان لرستان و بیت شریف آیت‎الله طاهری خرم آبادی تسلیت می‌گویم.

از درگاه خداوند متعال برای آن عالم فقیه غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت می‌کنم.

استفاده از سلاح شیمیایی بدون توجه به عاملان آن یک جنایت است

دکتر محمدرضا عارف،عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شامگاه شنبه-9 شهریور- به دعوت گروه "هنرهای دراماتیک نقاب صحنه" به شهریار از توابع استان البرز سفر کرد و به تماشای تئاتر "قرار سی و شش میلیونی" نشست.

این تئاتر که روایتگر تاریخ معاصر ایران و حوادث یک دهه اخیر بویژه در ارتباط با دستاوردهای هسته‌ ای کشورمان است به کارگردانی"بهنام زینعلی" در فرهنگسرای الغدیر شهریاراجرا می‌شود.

دکتر محمدرضا عارف بعد از اجرای نمایش "قرار سی و شش میلیونی" در سخنان کوتاهی ضمن ارج نهادن به خلاقیت جوانان اجرای کننده تئاتر گفت: روایت بخشی از تاریخ معاصر ایران از طریق اجرای نمایش بی کلام به ویژه درباره دستاوردهای هسته‌ای ایران، با توجه به امکانات محدودی که در اختیار دارید قابل تقدیر است.

وی با اشاره به بخشی از این تئاتر که به استفاده برخی کشورها از سلاح هسته‌ای می‌پرداخت، گفت: استفاده از سلاح هسته‌ای و شیمیایی بدون توجه به عاملان آن یک جنایت است و باید محکوم شود.کشورهای غربی بویژه آمریکا بار دیگر به فکر ماجراجویی در منطقه افتاده‎اند و مدعی هستند که با حمله به کشور سوریه   خشونت و افراط گرایی در این کشور پایان می‌یابد ولی حمله به  سوریه خود آغاز یک خشونت تمار عیار در منطقه است و قطعا دامن مسببین آن را خواهد گرفت.

عارف تاکید کرد: تمامی گروه‌های صلح‌طلب باید برای پایان دادن به این وضعیت اسف‌بار و نگران کننده در سوریه تلاش کنند.

گفتنی است لوح یادبودی از سوی "گروه هنرهای دراماتیک نقاب صحنه" به دکتر محمدرضا عارف اهدا شد.

دکتر محمدرضا عارف : راهکار برون‌رفت از تحریم ، تعامل است


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برخی بی‌تدبیری‌های داخلی در تشدید تحریم‌ها علیه ایران موثر بود، راهكار اساسي برای برون‌رفت از مشكلات موجود داخلي و تهديدها و تحريم‌هاي خارجي را اتحاد و همبستگي ملي و تعامل قوی با ساير كشورها دانست.
دکتر محمدرضا عارف در دیدار با اعضای شورای مرکزی کمپین " نه به تحریم" با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت:امام (ره)به هنر مديريتي شهيدان رجايي و باهنر، رجاي واثق داشتند  و خدمات این بزرگواران و عملکردشان چنان خوش درخشيده بود كه خدمات خالصانه آنها آيينه‌اي براي تاريخ مديريت شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته علیه ایرن یادآور شد:آمریکا می‌داند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست .اعتقاد، مشی و راهبرد ایران استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای و سایر فناوری‌های پیشرفته است و این مساله بارها از سوی مسئولان عالی رتبه کشورمان مطرح شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه کسی تا کنون نتوانسته است به اصل استقلال کشور ما آسیب وارد کند، خاطرنشان کرد: تحریم ها آثار مستقیم روی  مردم دارد ولی مردم ما طی این سال ها نشان داده اند که بیدی نیستند که با این بادها بلرزند.

باید بپذیریم که با یک مساله سیاسی که راهکار سیاسی دارد، رو به رو هستیم. حل این مساله نیز به دولتها و میزان تعاملاتشان با کشورها برمی گردد.اما نقش تشکل‌های مردم نهاد در ایجاد اعتماد متقابل بین ملت‌ها و در نهایت دولت‌ها نیز موثر است.

عضو فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه دیپلماسی غیرسیاسی نباید تاثیرگذاریش از دیپلماسی سیاسی کمتر باشد،خاطرنشان کرد: نگاه ما این است که با اروپا و غرب رابطه خوبی داشته باشیم اما در خصوص مسائل هسته‌ای برخی معتقدند باید این فن‌آوری در اختیار کشورهای خاص بماند و از اینکه ایران نیز به این فن آوری دست پیدا کند، خوشحال نمی‌شوند و مهمترین مسئله در ارتباط با این فناوری نگاه انحصارطلبانه برخی کشورهای غربی به این فناوری است.

وی افزود: ما حاضریم تمام دستاوردهای خودمان در فناوری‌ها را در اختیار سایر کشورها بگذاریم اما غرب چون منافعش را به انحصار در فن آوری‌های پیشرفته می‌داند،با این مساله مخالفت می کند.

عارف تصریح کرد: بخش‌هایی از غرب شناخت عمیق و واقعی از ایران و فرهنگ ایرانی ندارند و به همین دلیل ذهنیت منفی نسبت به ما در رسانه‌های غربی وجود دارد. بنابراین مقابله با این کار یک حرکت فرهنگی است. ما کشور قلدری نیستیم، بلکه یک جامعه فرهنگی هستیم و می خواهیم با دنیا در صلح و آرامش زندگی کنیم.

وی تصریح کرد: ما از حقوق خودمان نمی گذریم اما به حقوق دیگران نیز احترام می گذاریم.اهل تعامل و گفت وگو برای حل اختلافات جهت رسیدن به تفاهم هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر نقش سازمان‌های مردم نهاد در تعاملات بین کشورها گفت: تشکل‌های همسوی مردمی باید در غرب و ایران یکدیگر را شناسایی و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از این رو نقش ایرانیان خارج از کشور، بسیار تاثیرگذار و مهم است.

عارف همچنین پیشنهادهایی در خصوص این کمپین مطرح کرد و خطاب به اعضای این کمپین گفت:بهتر است اتاق فکری  تشکیل دهید و در چارچوب های تعریف شده نظام و رعایت ارزشها و راهبردهای کشور با نهادهای غیر دولتی صلح طلب  دیگر کشورها برای اهداف بلند مدت خود  تعامل داشته باشید.

گفتنی است در این دیدار اعضای کمپین "نه به تحریم" گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه کردند.

حمایت جدی و عملی از دولت آقای روحانی به عمل آید


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فضاسازی رسانه‌ای جریان رقیب اصلاحات برای اختلاف افکنی میان شخصیت‌های اصلاح طلب هشدار داد مجموعه اصلاح طلبان باید هوشیار باشند  و در دام اینگونه فضاسازی‌ها قرار نگیرند.

به گزارش آفتاب، دکتر محمدرضا عارف در دیدار اعضای جبهه اصلاحات،ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت و آرزوی توفیق برای دولت یازدهم، با بیان اینکه نتیجه‌ای که با تلاش مجموعه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری  حاصل شد پیروزی تفکر اصلاحات را به نمایش گذاشت ،گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری علی رغم بی مهری‌هایی که طی سالیان اخیر به آنها شده است در صحنه انتخابات مشارکت فعالی داشتند و نشان دادند راه اصلاح طلبی با تحریم و عدم مشارکت جداست و تفکر اصلاح‌طلبی ماندگار است و حذف شدنی نیست.

وی ادامه داد:در انتخابات مجلس نهم  علی‌رغم نظر برخی از اصلاح‌طلبان معتقد به مشارکت در انتخابات بودم هر چند بخاطر کج سلیقه‌ای عده‌ای موانع زیادی بر سر کاندیداتوری برخی از دوستان گذاشته شد ولی نباید عقب‌نشینی می‌کردیم و عرصه را به رقیب واگذار می‌کردیم.

عارف با اشاره به انتخابات آینده مجلس شوراس اسلامی ،تاکید کرد: ما اصلاح طلبان خود را جزء بخش اصلی نظام می دانیم و نمی‌توانیم با انتخابات قهر کنیم بلکه باید در همه صحنه‌های سیاسی کشور حضوری فعال داشته باشیم .از این رو باید به فکر انتخابات مجلس آینده  باشیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه نباید به دنبال تشکلی واحد بود و بهتر است به تکثر در غالب همگرایی اعتقاد داشته باشیم ،خاطرنشان کرد:باید در فضای همگرایی و با هدفی مشخص و مشترک پیش برویم.پاسداری از تفکر اصلاح طلبی بسیار مهم است. برچسب زدن به برخی اصلاح طلبان و بدلی و  غیر واقعی دانستن آنها بامنش اصلاح طلبی همخوانی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اظهارت برخی از افراد حاضر در جلسه که نسبت به ترکیب کابینه دکتر روحانی اظهاراتی را مطرح کردند، گفت: دولت آقای روحانی به تازگی آغاز به  کار کرده است  و باید از قضاوت‌های عجولانه پرهیز کرد.باید به دولت فرصت داد و مطرح کردن برخی گلایه‌ها در سطح رسانه‌ها نه  تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه ممکن است حل برخی معضلات را با  دشواری‌هایی رو به رو کند.ضروری است حمایت جدی و عملی از دولت آقای روحانی بعمل آید.

عارف با اشاره به جریانی که به دنبال اختلاف‌افکنی میان شخصیت‌های  اصلاح طلب است ،گفت:جریان رقیب اصلاحات با فضاسازی رسانه‌ای بدنیال اختلاف افکنی میان شخصیت‌های اصلاح طلب است .مجموعه اصلاح طلبان باید هوشیار باشند  و در دام اینگونه فضاسازی‌ها قرار نگیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به دغدغه برخی از حاضرین در جلسه نسبت به وضعیت برخی زندانیان سیاسی و مساله حصر آقایان موسوی و کروبی با آرزوی سلامتی برای آنها اظهار امیدواری کرد مشکلات اینچنینی   با تدبیر مقامات مسئول و ابتکار عمل رئیس جمهور محترم از طریق پی گیری از مراجع ذیربط  حل شود.

گفتنی است در این دیدار اعضای جبهه اصلاحات ضمن تقدیر از دور اندیشی  دکتر عارف در انتخابات ریاست جمهوری ،برای کمک به تشکیل  حزبی فراگیر اعلام آمادگی کردند.

حضور دکتر توفیقی در وزارت علوم باعث بازگشت نشاط به دانشگاه‌ها می‌شود


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، دکتر محمدرضا عارف با اظهار امیدواری نسبت به تغییر فضای دانشگاه‌ها از انتصاب دکتر جعفر توفیقی عنوان سرپرست وزارت علوم استقبال کرد و گفت: دکتر توفیقی مناسب‌ترین فرد برای تصدی مدیریت وزارت علوم است و مطمئنا حضور ایشان باعث بازگشت نشاط و تلاش علمی و پژوهشی بــــــــه دانشگاه‌ها می شود.

به گزارش امید،دکتر محمدرضا عارف در دیدار با اعضای تشکل دانشجویی "بیدار"، با اشاره به نقش کلیدی دانشجویان در خلق حماسه سیاسی خاطرنشان کرد: همانگونه که جوانان نقش بی بدیلی در صحنه‌های مختلف انقلاب داشتند در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز این قشر به خصوص دانشجویان در به میدان آوردن مردم و ایجاد شور انتخاباتی نقش تاثیرگذاری داشتند.

وی با بیان اینکه برخی سیاسیون تلاش می کنند، نقش جوانان را در عرصه های مختلف کمرنگ جلوه دهند، اظهار داشت: نتیجه انتخابات فراتر از تصور بسیاری از مدعیان تحلیلگر سیاسی بود و نشان داد که برخی از این تحلیلگران تا چه اندازه از واقعیات جامعه به دور هستند.

عارف تاکید کرد: در خلق سرمایه اجتماعی ایجاد شده در انتخابات تفکر اصلاح طلبی نقش کلیدی داشت و علی‌رغم خواست عده‌ای که به دنبال حذف تفکر اصلاح طلبی هستند، این تفکر هیچ‌گاه حذف نخواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به مشکلاتی که دولت جدید در عرصه‌های مختلف با آن رو به رو است، خاطرنشان کرد: دولت در آغاز کار است و نباید انتظار داشت تمامی مشکلات به یکباره حل شود.انتظار معجزه از دولتی که میراث نابسامانی‌های دوره پیشین را به همراه دارد کار غلطی است.

وی در همین راستا تصریح کرد: همه می دانیم که مهمترین معضل کشور، مسائل مربوط به تورم و معیشت مخصوصا فشار اقشار آسیب‌پذیر است که دولت با تدابیر ویژه انشاء‌الله در کوتاه مدت بتواند بخشی از این مشکلات را مرتفع کند.

عارف با بیان اینکه بازگشت به فضای هشت سال گذشته امکان پذیر نیست، به رای اعتماد مجلس به اعضای کابینه دولت یازدهم اشاره و تصریح کرد: هماهنگی میان سه قوه مطمئنا در پیشرفت کشور تاثیرگذار است و مخصوصا تعامل مجلس و دولت امری لازم و ضروری است که امیدوارم نمایندگان محترم مجلس در ادامه همکاری خود با دولت جدید دنبال گره گشایی از مشکلات کشور باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به حضور دکتر جعفر توفیقی در راس وزارت علوم و تحقیقات اشاره کرد و با تمجید از مدیریت وی، گفت: دکتر توفیقی فردی توانمند، متعهد و کارشناسی زبده در عرصه آموزش و عالی کشور است و در خصوص مسائل فرهنگی اشراف خوبی دارد.

وی ادامه داد: دکتر توفیقی مناسب‌ترین فرد برای تصدی وزارت علوم است و جای تعجب دارد که برخی رسانه‌ها در آغاز فعالیت وی، به دنبال تخریب و اتهام زنی علیه فردی هستند که سابقه درخشانی در انقلاب و عرصه مدیریت آموزش عالی دارد.

عارف همچنین اظهار امیدواری کرد که مشکل به وجود آمده برای تشکل بیدار با تغییر فضای دانشگاه‌ها و درایت مدیریت آموزش عالی کشور حل شود.
گفتنی است در این دیدار اعضای تشکل دانشجویی"بیدار" گزارشی از فعالیت خود ارائه کردند.

دکتـــر محمدرضا عارف بر جای روحانی؟!



شنیده‌های پایگاه خبری سفیر حاکی از آن است که دکتر عارف به زودی به سمت رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب خواهد شد.


گفتنی است، مقامات ارشد نظام نیز موافقت خود جهت حضور دکتر عارف در این سمت را اعلام کرده‌اند.

یادآور می‌شود انصراف دکتر عارف در انتخابات ۹۲ یکی از اصلی‌ترین دلایل پیروزی حسن روحانی به شمار می‌رود.